“bukan chinta saya 4”

Saya masih ingat pada tahun 1999 itu kita semua umat islam telah menyambut kedatangan Ramadhan pada bulan 1 dan ketika itu sesi persekolah telah dibuka. Ketika itu saya telah pun berumur 11 tahun, darjah 5 namun kali ini agak ‘sepi’ disebabkan telah berpisah dengan si dia. Bukan berpisah perhubungan namun berpisah kelas, bezanya cuma 1 kelas sahaja iaitu saya dikelas nombor 3 dan dia dikelas nombor 2. Masih ada kawan-kawan lain yang masih kekal dikelas yang sama namun ‘rasa’ itu tidak sama seperti yang saya rasakan seperti tahun lepas. Keseorangan.

Bagaimanapun rasa keseorangan itu telah diwarnai oleh si dia, saya masih ingat ketika pertama kali saya menerima kad raya daripada si dia. Cerita ini sangat melucukan, sehingga sekarang saya masih mengingatinya dan pasti tersenyum. Pada 15 Januari 1999, rasanya kalau tak silap hari itu hari jumaat. Ketika itu cikgu belum masuk dan budak-budak kelas bising seperti monyet namun saya hanya diam termenung mengadap pintu depan, tiba-tiba muncul seorang perempuan iaitu teman baik si dia. Melambai-lambai ke arah saya namun saya berasakan seperti perempuan itu tersilap orang dan akhirnya memang benarlah perempuan itu memanggil. Justeru saya terus ke arahnya dan bertanyakan mengapa, lalu ditunjukkan saya ke arah tangga dimana si dia sedia menunggu sambil melemparkan senyum manis. Oh Tuhan. Manisnya.

Saya pun ke arahnya, tiba-tiba si dia mengeluarkan sampul surat putih dan saya tertanya-tanya namun dia telah menyuarakan pada saya supaya baca dirumah dan jangan dibocorkan rahsia. Lalu saya terus menyimpannya ke dalam baju sekolah dan berasa tidak sabar untuk membacanya apabila pulang ke rumah. Loceng berdering, lantas dikemaskan buku-buku serta alatan tulis ke dalam beg dan terasa begitu teruja untuk pulang ke rumah. Bayangkanlah saya berlari-lari untuk cepat sampai ke rumah, sampai dirumah mama menyangka saya dikejar anjing. Haha.

Sudah tidak ingat apa kandungan kad raya itu namun apa yang pasti pantun 2 kerat ini,

“Pecah kaca pecah gelas,
Sudah baca harap balas”

Sudah menjadi kebiasaan pantun budak-budak sekolah dulu. Sangat kelakar apabila terkenang kembali. Namun hajat saya tidak kesampaian kerana minggu itu adalah minggu terakhir persekolah kerana bakal menyambut cuti hari raya. Siapa yang kenal saya pasti mengetahui betapa cekalnya saya dalam mengejarkan sesuatu sampai dapat. Saya ada menulis kad raya buatnya namun menunggu sekolah buka selepas cuti raya untuk membalas kad raya si dia. Cuti agak lama dan menimbulkan kerinduan, pada suatu pagi saya menerima panggilan telefon (ketika itu telefon rumah sahaja), pantang sebut nama pasti dia muncul namun kali ini muncul di ganggang telefon. Seronoknya, Tuhan sahaja tahu perasaan saya ketika itu. Perbualan singkat tetapi meninggalkan kesan yang begitu dalam.

Sekolah dibuka semula dan saya terus mencari si dia untuk menyerahkan kad raya yang telah saya simpan untuk diberikan kepadanya. Bagaimanapun nasib tidak selalunya baik, selepas saya menyerahkan kad raya itu kepadanya, harapan saya dia akan membukanya serta terus membacanya namun akhirnya ketika saya menoleh seorang lelaki menegurnya. Saya cuma melihat dari jauh, dia tersenyum dan ketawa gembira bersama lelaki itu lalu saya terus berlalu tanpa menoleh kebelakang lagi..

Bersambung..

P.S sorry kad raya yang pertama itu telah hilang dan tidak dapat ditunjukkan.

5 Responses to ““bukan chinta saya 4””

  1. alaaa..sedey lak ending episod ni..huhu sambg lg AH! tak saba nak tawu ni..eheee

  2. haha cinta budak skola,i mase fom3 baru stat bnde2 nih.maju tol u nih.haha

  3. woaa sambung laa cepat 🙂

  4. cinta budak skolah pun menarik jugak. hahaha.

    cant wait for the next episode.

  5. sedeyh nyewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww…..

Leave a Reply

