“siapa cakap?!”

Okeh! Entri-entri baru! *Klise? Biasa..

Lagu sedih vs Lagu gembira.
Bagi saya sendiri, lagu sedih lebih memikat dan betul-betul sedih tapi lagu gembira macam pura-pura gembira pula. Siapa cakap? Saya yang cakap.

Lagu sedih.

Lagu gembira.

Okeh! Kita masuk bab semua orang takut nak jawab bila orang tanya macam ini, “kau prefer awek gemuk ke kurus?”.. Kadang-kadang kita sendiri terlalu cepat nak judge orang lain. Kadang-kadang awek kurus bukan semua benda best tapi kadang-kadang awek gemuk lagi best! Siapa cakap? Saya yang cakap.

Sebab, awek kurus pasal makan dia cerewet. “I tak boleh makan banyak lah you, nanti gemuk”.. dan macam-macam lagi.

Kita break ya sayang?

Awek gemuk best! Pasal makan dia tak kisah, dia sumbat je. Lagi pun saya suka belanja orang makan sebab saya suka makan. Kadang-kadang mereka ini kelakar, serious!

Tengok, siap boleh nyanyi.

Sekarang  Malaysia dah macam dijajah Korea, maklumlah penyanyi korea banyak digilai oleh peminat fanatik disini. Tapi saya rasa sebab mereka bermata sepet, kulit putih bersih dan rambut colour-colour. Kalau tak mereka ini biasa-biasa sahaja, tak dengki pun sebab tak dapat apa-apa faedah. Mereka cuma bernasib baik. Siapa cakap? Saya yang cakap.

Orang Korea anda sememangnya bernasib baik. Percayalah.

Kan dah cakap, putih, rambut colour. Nasib baik je.

Cuba bayangkan kalau orang lain jadi macam orang Korea. Comform meletup.

Bayangkan dia colour rambut. Kulit putih dan cukur janggut dengan misai.

Sebenarnya banyak perbezaan yang boleh dibezakan tetapi tidak perlulah saya nak tunjukkan semua. Kerana diantara sebabnya kita semua mampu menilai baik dan buruk seperti positif dan negatif. Entri ini bukan berniat untuk menyakiti mana-mana pihak tetapi ini hakikatnya, hakikatnya kita sebagai manusia yang terlalu dan suka melatah serta menghakimi orang lain. Yang baik itu datangnya dari Tuhan dan sebaliknya mungkin ada dalam perancangan Tuhan. Jadi kita perlu bersyukur pada-Nya terhadap apa yang dikurniakan oleh-Nya.

Siapa cakap atau saya sendiri yang cakap sebenarnya sama sahaja, yang penting kita tahu baik dan buruk. InsyaAllah, Tuhan melindungi kita daripada berbuat sesuatu yang akan menyakiti hati orang lain. Tiada guna hidup jika hanya tahu menghakimi sebelum mengenali.

4 Responses to ““siapa cakap?!””

  1. aku paling suka tang lagu sedih tu, dah lama tak dengar. wakaka

  2. suka tang korea and mat mapley tue… buat saya berfikir kejap.. keh keh

  3. Yep saya memang dikelilingi ngan peminat korean, lepas tu kan saya macam blur kalau mereka dah cakap pasal korean padahal sy tak tau pon mereka tengah cakap pasal apa.. sebab saya tak minat korean. Hihi..

    Manusia biasalah, suka yang cantik je! Even saya pon suka tengok lelaki handsome, walaupun akhirnya jatuh cinta ngan mamat tak hensem. EKEKE.. Adoyai,kalau ex-bf baca ni kecik hati dia HAHA.

    Don’t judge a book by it’s cover. At least, read the synopsis first!

  4. tp..tp..
    ada jg pempuan yg kurus kering tapi kuat mkn~..hee!
    yg gemuk tu la xnk mkn..sbb nk diet3~..

Leave a Reply

