“bukan kicauan gombal”

Hiburan itu umpama lilin yang berkorban, populariti itu umpama rama-rama yang tak tahan lama, percakapan itu umpama kerusi yang dipertahankan, kebebasan itu umpama merpati putih yang terbang tinggi, amarah itu umpama merah yang berdendam dan ketenangan itu umpama biru yang redha. Saya memilih untuk menulis dan tersenyum dengan kicau-kicauan sang burung lain.

Terang-terangan sudah dinyatakan bahawasanya saya harus mencipta gagasan sendiri, supaya dikebelakangan hari tidak lagi seharusnya mendengar atau hirau dengan kicau-kicauan manusia lain yang serupa kicauan burung. Sekarang saya sudah bersedia, kerana perihal itu bakal berlangsung dan akhirnya ianya telah dilangsungkan melalui sindiran sinis berbaur manis. Sungguh pura-pura pada peringkat pertama kalinya.

*Positif.

Adat hidup ini tidak sama dengan adat alam, adat alam tidak membunuh tetapi adat hidup sanggup membunuh. Walaupun sebesar zarah kuman. Khianat dan dengki itu ibarat permainan hakiki dalam kehidupan. Faham? Kalau kita tidak boleh memburu seperti anjing dan berlari seperti arnab, alamat jahanamlah semua usaha-usaha yang telah saya usulkan selama ini di sesawang youtube berkenaan Hanis Zalikha. Saya harus kuat. Usaha saya tidak terpesong, niatnya hiburan semata-mata disamping gelak tawa tetapi tidak sampai mentertawakan orang lain. Sekadar humor dan tawa. Buat yang lainnya itu adalah persepsi kalian. Saya terima dengan hati yang terbuka.

Pada setiap hari itu, saya bersedia. Pada setiap hari itu, saya cuba. Cuba sorotkan tujuan sebenarnya namun kata mereka, “bukankah itu mencari publisiti? Lelaki ini stalker”. Apa yang termampu, diam dan membenarkan kata-kata tanpa usul periksa itu berlangsung. Kata ibu, mulut manusia umpama turun-temurun tidak akan mampu terkatup rapat selagi dia masih diatas 7 kaki. Kata ayah, biarkan sahaja kerana apabila mata tertutup rapat justeru tanah dikambus, jawablah dengan Tuhan. Namun setiap umat manusia sudah tersedia ada nota catatan kiri dan kanan dibahunya sejak azali, oleh itu seharusnya saya tidak harus gentar dengan cemuhan. Alhamdulillah, apabila ada yang bermain dalam sesebuah permainan dan janganlah lupa saya adalah diantara salah seorang pemainnya.

Jalan kita masih panjang teman. Hati-hati dengan kicauan burung lain.

Kematangan seseorang itu terbatas apabila otaknya beku, saluran permikiran tersumbat akibat busuk hati meluap-luap terhadap kejayaan dan usaha orang lain. Tidaklah menyatakan bahawasanya usaha saya ini adalah yang terbaik, daripada dulu telah saya katakan saya hanya bernasib baik dan bernasib baik lagi.  Buruk kata kamu dan buruklah saya. Baik kata kamu dan baiklah saya. Saya belajar menerima kesalahan dan belajar memperbetulkan kesalahan namun tidak sekali saya cepat melatah. Saya ingat pesan ibu dan ayah.

Saya coba kurangi kesalahan, Insya-Allah. Tidak cukup sekadar kurangi, saya tahu.

Kita datang ini kosong tangan kosong dada,
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala,
Let me help you try to hide bila rasa mahu bermulut jahat,
Saya faham ini sebahagian dalam dunia ini tanpa keep it all inside your heart.

P.S lirik lagu ini padu!

2 Responses to ““bukan kicauan gombal””

  1. mulut manusia ni tak blh nak tutup mcm mulut tempayan…ade saje yang tak kena…itu la ini la….yang penting awak tahu ape yang awak buat…niat itu penting…yang lain terpulang pada orang utuk menilai…keep a good work okek….

  2. And waitingg for a new video….

    Anggaplah kritikan tu kritikan membina.. kalau rasa macam ada niat menjatuhkan.. tolak tepi je..

    Untuk memuaskan hati semua pihak bukannya mudah..

Leave a Reply

