“Sesungguhnya..”

Mimpi terus digogok dengan wajah dan sifat zalimnya, entah kenapa masih terbayang dalam episod patah hati diragut semula. Kuat mesti kuat kerana ini adalah sesuatu kenyataan yang selama ini amat mengecewakan selama bertahun-tahunnya. ZALIM! Namun sudah aku berjanji untuk menutup parut luka itu agar tidak terkoyak lagi, mungkin jahitannya perlu ditebalkan dan diperkemaskan. Mungkin masalah jahitannya itu tidak serupa dengan percakapan yang aku lemparkan. Mulut cakap lain hati cakap lain.

Ramadhan ini yang ketiganya aku berasa biasa dalam persetubuhan dengan diri sendiri – memeluk tubuh, ngilunya hati apabila didakap kemas. Rasa ini perlu diperbetulkan agar tua esok lusa tidak aku pernah bertanya, “apa yang aku lakukan ketika muda selain patah hati”, namun inilah hakikat dan persoalan yang bermain-main dalam setiap pancaindera yang masih kukuh menjalankan tugasan. Mudah-mudahan episod lalu tidak perlu diulang.

Sesungguhnya,
Ketiganya Ramadhan aku susuri,
Dengan rasa – seperti mati sebentar nanti,
Sudah tiada apa yang perlu dikagumi,
Melainkan Dia – Ilahi.

Kasih,
Ramadhan lalu dan kini,
Kau muncul lagi dengan kekacauan,
Jangan pernah berjanji,
Kerana kau umpama syaitan,
Datang buatkan aku mengkhayali,
Dengan setiap patah perkataan.

Ini adalah arus, tidak kira apa sekalipun dan ini adalah arus penghidupan dalam kemanisan serta kepahitan. Jelas aku katakan kau bukan tukang tilik dan kau bukan sejarah yang terbaik yang pernah hadir. Kerana kau umpama tikus yang berani ketika gelap lari ketika cerah. Pengecut! Sudahlah, balik kepada penghidupan yang kau banggakan jangan sekali lihat manusia yang kau anggap lalat ini. Mulai hari ini, aku bercakap bila ditanya, memakai bila mampu dan berkawan bila perlu.

Mengingati kau sesungguhnya jauh sekali. Semoga berbahagia.

Leave a Reply

