“menyimpan rahsia itu perutusan hati?”

Perlukah didiamkan?

Dijamah makanan, sedikit demi sedikit kerana tidak lalu oleh disebabkan menjaga hati orang lain yang memberi makan melalui air tangannya. Entah apa yang dicelarukan dalam pemikiran dan hati ini ragu – ragu untuk menyuarakan rasa perih kepada semua. Mungkin ada baiknya menyimpan namun adakalanya tidak kerana sepatutnya dikongsi sebaik – baiknya pada seseorang yang kita percaya. Seharusnya ada teman yang memahami.

Luahan nampak mudah apabila dituturkan, akan tetapi cubalah tuturkan apabila hati kau yang mengalami rasanya dan suarakan lancar seperti kau menyuruh seseorang meluahkan. Ini adalah situasi bukan inspirasi dan tidak pernah akan basi buat beberapa ketika. Tidak ada sebab, tidak ada orang untuk disalahkan cuma ada rasa untuk berterus terang mahupun mendiamkan seolah – olah ianya adalah rahsia kau seorang. Adakalanya rahsia itu perlu namun luahan untuk meluahkan rahsia itu seumpama mulut yang dijahit cuba dibuka dengan paksa.

“Aku bukan lagi siapa-siapa. Berhenti mencari aku. Berhenti memerlukan aku”.
Apa rahsianya? Apa perihnya? Apa maksudnya? Adakah itu kemahuannya?

Ketika ini Tuhan itu dalam kepala sebelum menghujam rahsia dan rasa yang terbuku itu pada semua, apa yang pasti rasa itu perih seketika. Mencari kepuasan buat diri sendiri membuatkan rasa – rasa dalam tubuh itu bergetar dalam menerobos keterujaan manusia yang menganggap diri mereka sempurna. Inilah hakikat dunia fana yang bukannya ketetapan untuk dibongkar rahsia dengan sengaja walaupun ianya kerelaan hati.

Namun sebelum itu jantung terhenti lantas berdegup kencang dan sel – sel darah merah mendadak tinggi. Kau katakan pada mereka, apa yang mahu mereka dengari dan katakan rahsia kau bukan dapat mengubah rasa yang kau rasa seumpama meluahkan. Hakikatnya kau puas dapat melepaskan bebanan dan pastinya akan ada rahsia lain nanti. Pasti. Benarkah rahsia itu kemahuan hati atau sekadar membuatkan kau berkecamuk untuk kekal menyimpannya? Sesetengah manusia tidak merasakan begitu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: