“berkongsi rasa”

Melihat sesuatu daripada perspektif yang baik telah menyeru untuk aku menjadi lebih baik dari apa yang aku lihat. Justeru rasa ingin menjadi yang terbaik itu terus membakar semangat walaupun adakalanya tidak menyerupai apa yang dimimpikan semalam. Namun inilah maksud Tuhan, kita hanya merancang dan Tuhan menentukan. Bagaimanapun kekecewaan itu berkemungkinan, oleh itu rasa – rasa positif itu harus diterapkan dalam diri setiap masa dan ketikanya. Jika ianya berjaya, Alhamdulillah syukur pada Tuhan.

Disebalik rasa kangen pada orang yang telah lama pergi meninggalkan aku daripada sisi – sisi hidup pastinya terasa, bagaimanapun semua itu hanya perpisahan yang sementara kelak berjumpa lagi. InsyaAllah.

Aku bukan mencipta bangsa, agama dan tulisan sendiri tetapi aku manusia yang punyai rasa tersendiri mengenai latar jiwa sendiri. Daripada ilmu kejuruteraan aku beralih ke bidang seni, bukankah itu jauh terpesong? Benar. Apakan daya aku tidak digogok oleh manusia – manusia sekitar namun aku digogok oleh perasaan sendiri yang aku percaya ianya adalah pilihan hati. Kita bercakap melalui percakapan, bahasa dan tulisan namun pernahkah kita bercakap dengan hati? Sesetengah murba mulai alpa dengan hanya memandang harta bukannya dasar rasa untuk hidup sempurna bersama. Aku tidak berharta raya untuk dipertunjukkan pada semua, cuma berharta apabila mudah tersenyum dengan hilai tawa. Senang begini mahu bersahabat kita bersalaman, mahu harta aku bukan lelaki idaman dan itu adalah kenyataan.

Ketahuilah bahawa kita adalah manusia yang semakin tuli rasanya. Tidaklah semuanya, bagaimanapun cuba kita rasa dan berterus terang apa yang kita miliki dan tidak.

Aku tidak pernah memakai jubah konvokesyen walaupun sudah menamatkan pelajaran.
Aku tidak pernah merasai tinggal dalam rumah batu namun tidak kisah dengan padangan umum, syukur.
Aku tidak pernah makan melebihi kemampuan bagaimanapun aku sentiasa kenyang, Alhamdulillah.

One Response to ““berkongsi rasa””

  1. fav line gua “Apakan daya aku tidak digogok oleh manusia – manusia sekitar namun aku digogok oleh perasaan sendiri yang aku percaya ianya adalah pilihan hati.”

    haha. cuba tulis pasal yahudi sikit. 100 perkataan sahaja. hehe

Leave a Reply

