“kau mengganggu fikiran”

Kata yang bijaksana, emas kerap direnjis dan disimbah apabila manusia itu diagung – agungkan kekayaannya. Tetapi hanya disimbah emas dan bukannya tembaga, jadi manusia yang sederhana royaltinya terpaksa dicermati dalam hidupnya. Tiada keborosan.

Aku manusia yang bukan menggogok harta kerana kuasa dan bukan harta tolong keutamaan ketika ini. Aku manusia yang hanya menagih kasih. Tapi tidak mengapa kerana kau sudah pun buat aku berfikir panjang. Aku cuma ada dulang tembaga murah dan tidak mampu untuk digantikan dengan dulang emas untuk hantaran kelak. Aku malu. Bagaimanapun aku tidak kesal hidup bak tembaga karat. Bahagia dan damailah dengan warisan kau.

Jika ada mainan atau sebarang jenis buku ilmiah di depan mata, aku lambat untuk menjamah dan sentiasa menjadi yang terakhir. Namun aku tidak sedar jika aku yang terakhir bermakna aku menjamah kesan daki – daki manusia berilmiah. Justeru aku orang terakhir mendapat harga sebuah ilmiah. Kini aku ubah diri sedikit demi sedikit untuk tergolong dalam manusia yang beradab dengan mainan ilmiah dan bersopan ketika menjamah. Benar, aku menguyah lambat berkenaan ilmiah oleh itu aku perlahan – lahan menguyah sedaya nikmat. Di sini bukan berniat menunjuk perubahan tetapi aku merubah diri sendiri walaupun tidak kaya harta dan ilmiah seperti kau. Ini realitinya.

Aku mendengar senandung alam semesta walaupun qalbu aku tercedera, aku respon pada alam walhal aku terluka dan meluahkan dalam hati. Melodi hati dihayati dengan sepenuh emosi ketika lagu sepi dialunkan pada halwa telinga ini. Itu realitinya. Namun pada fantasinya, kehadiran kau amat dinantikan sebenarnya. Inilah perbezaan realiti dan fantasi. Aku tidak bersangkak ketika mengakuinya.

Aku tidak bersangkak pada pertama kalinya namun aku bersangkak – sangkak untuk mengakhiri.

Selamat tinggal.

...........

Leave a Reply

