“profil lengkap untuk tidak kemana – mana”

Kata orang, “orang berbudi kita berbahasa”. Benar, kadangkala apa yang menghalang aku untuk berbahasa adalah kerana aku berasa segalanya tidak mampu dikongsikan dengan semua orang dan zalim pula sekiranya aku berkira – kira untuk berkongsi dengan keluarga sendiri. Aku kecewa dengan diri sendiri kerana terlalu memuja “aku”, walhal tanpa orang di sekeliling aku hanya semut hitam yang di celah batu ketika malam datang. Maaflah, aku sendiri berasa ini bukan profil terbaik untuk memilih jalan hidup ini. Ini tidak baik.

Perjalanan aku tidaklah sehebat manapun, hanya garapan diari maya ini menampakkan aku begitu amanah dan kukuh dalam perjalanan hidup ini. Hidup ini penuh dengan pengertian, kadangkala aku tidak sanggup untuk memberikan pengertian yang aku sendiri tidak relakan dengan kehendak hati, nafsu dan pemikiran. Haruskah aku berlari? Tidak. Profil kehidupan aku di bina bukan atas dasar melarikan diri dan berdiam diri namun kehendak itu aku yang punya. Aku tidak sanggup bila aku tidak mahu. Cara penyampaian aku tidak bernas dalam pemikiran waras manusia di sebabkan aku tidak beralaskan alasan yang kukuh untuk melindungi diri sendiri.

Kadang – kadang frasa rasa bertanggungjawab itu sudah difikirkan namun terpaksa dilupakan akibat daripada kemahuan hati ini sendiri. Orang tidak akan fahami sepatah pun jika tiada penjelasan di lakukan, bagaimanapun kebenaran itu sentiasa di saat – saat akhir baru akan menjelma. Kehidupan ini seperti putaran, kadangkala kebenaran itu di dahulukan. Namun ini adalah profil aku dan aku berhenti bila aku mahu, aku bercerita bila kau mahu tahu serta aku menyalahkan diri sendiri bila aku mahu. Bukan  mementing diri tetapi inilah hakikat dan realiti kehidupan seseorang apabila sudah ada peta di mindanya. Seperti kau juga dan bukan aku sahaja.

Aku berdiam diri tanda aku berfikir,
Aku berdiam diri tanda aku bimbang,
Aku berdiam diri tanda aku menyesal,
Aku berdiam diri tanda aku tidak mampu puaskan hati semua.

Advertisements

3 Responses to ““profil lengkap untuk tidak kemana – mana””

  1. ignorance is kind
    dan xsalah kalau berdiam
    kerna kekadang
    silent is better

  2. berat kelopak mata nengokkan, berat lagi bahu yg kena letak batu.. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: