“pengabdian dalam erti melayunya”

Jika lihat guruh, tutuplah pintu tutuplah tingkap sekiranya takut dengan pancarannya dan selamatkan diri jika keadaan kau diluar sana dengan apa cara sekalipun. Membayangkan ketakutkan dan cuba bayangkan. Ya, itulah perasaan takut. Namun apa yang membahagiakan engkau itu pastinya sesuatu yang engkau selesa untuk rutinkan dalam hidup kau ketika ini. Benar?

Aku bercakap soal hidup sebenarnya dan cara kau mengabdikan diri dalam setiap kejadian Tuhan dan sekitarnya. Kadangkala Dia membangkitkan segala perasaan yang telah dimuat turun dalam diri setiap manusia, dalam diri kita semua. Bukan takut aku maksudkan, bukan perasaan aku maksudkan dan bukan karutan yang aku maksudkan tetapi pengabdian. Cinta terhadap diri sendiri, minat sendiri, rasa sendiri dan dalam erti kata lain pengabdian kau dalam hidup untuk apa? Ya, untuk apa?

Pengabdian kepada impian sendiri. Benar?

Jika pengabdian yang engkau cari,
Dimana pengabdiannya?
Jika karutan yang engkau cari,
Dimana karutannya?

Sedikit tidak usai semangat kau,
Memahami konteks melayu jitu.
Berikrarlah kau melayu,
Bukan dalam sebutan dan terteranya melayu itu.

Buktikan. Bukan dalam kamus statik.
Disebabkan kerana kau melayu, keturunan sepenuhnya melayu, kau iktiraf diri sendiri melayu? Jangan. Jangan ciptakan propaganda dalam pencabulan mulut sendiri demi menyelamatkan diri kau. Lupakah kau pada bangsa dan bangsa lain? Lupakah kau pada pejuang? Setinggi mana dijulang – julang kau wahai raja serta wahai pembesar, rakyat yang kibar – kibarkan bendera berjalur itu, lihatlah peluh kau jatuh ke tanah menandakan kau masih manusia ketika dijulang dan lihatlah rakyat yang mengibarkan bendera berjalur itu menandakan mereka manusia seperti kau semua ketika memerah keringat dan berpeluh. Namun mereka hanya rakyat biasa tidak seperti kau megah dijulang.

Motif aku berkata begini? Nanti aku jelaskan.

Biar aku jelaskan, kau kata kau melayu. Benar, adat kau ikuti serta sistem kau utamakan namun dalam konteks melayu yang jitu, tidak kiralah dimana kau berpijak, di bumi asing sekalipun engkau tidak tenang dan tidak akan. Asal nasi daripada beras, asal beras daripada tuaian padi, asal tuaian dari tanaman padi dan itulah keturunannya. Seperti kita semua, sama. Jika mata masih memandang melayu, jika halwa telinga itu lagu melayu dan percakapan berbaur melayu ternyatalah engkau melayu serta berperangai jakun dalam semua perkara. Tahniah, engkau melayu. Tiada beza antara melayu lain dengan engkau raja – raja, engkau pembesar – pembesar andai nasi itu adalah makanan pertama engkau jamah.

Cukup sudah, sudah cukup maksud kemelayuan jitu bagi aku. Asalkan pengabdian engkau dalam konteks melayu itu jitu. Biarlah bukan nasi selera kau kini dan mungkin makanan barat tetapi engkau masih melayu kerana engkau masih jakun seperti melayu – melayu yang aku banggakan. Pengabdian bukan berserah pada aku namun pengertian dalam memahami erti siapa kau dan siapa aku dalam sesebuah kehidupan bernama melayu.

Jika ada sang rempit,
Mengabdikan bunyi – bunyian dalam kelajuan.
Jika ada sang tudung,
Mengabdikan keburukan tudung dalam berselindung.
Jika ada sang malam,
Mengabdikan hiburan dalam hidup bersosial.
Jika ada sang terkejut,
Mengabdikan dedahan pakaian dan perbuatan dalam dunia yang baru ditempuhi.

Itulah melayu dan serba sedikit aku kaitkan dalam erti lain, jakun itu melayu. Aku tidak jatuhkan bangsa aku sendiri namun itulah hakikatnya aku melihat dalam kacamata bangsa lain terhadap bangsa aku sendiri.

Leave a Reply

