“penutup”

Andai jiwa masih samar – samar, masih ada kekotoran, masih ada keraguan dan masih ada segalanya lupakanlah untuk melangkah setapak lagi.

Sakit. Ya, sakit lagi bumi ini dengan usianya bersama pertambahan kelompok manusia membebaninya. Kasihan. Tidak perlulah kasihankan andai mentaliti di tahap yang sama lagi. Faham?

Apa yang engkau mahu? Engkau tidak tahu? Baik engkau ambil tahu, kerana itulah kemahuan sendiri dan sampai bila hendak dibiarkan? Jangan sampai terkilan ketika usia meningkat

Lupakanlah saat suka tertawa dan duka kecewa. Senyum dan tangis. Kenangan dah tertulis dan pesanan baru sudah sampai. Balaslah dengan sempurna kali ini. Maksudnya untuk pembuka tirai baru nanti.

Penutup tirai ini hampir punah ketika ingin dilabuhkan, mengapa? Oh, lupakanlah azam yang tidak tercapai dulu dan teruskan dengan azam yang sama. Buat – buat lupa azam baru dulu, bermakna tangguhkan sahaja sementara.

Hidup ini realiti, angan – angan itu fantasi dan bezakanlah. Tetapi teruskanlah berjalan dengan semangat baru dan sempurnakanlah diri sendiri sebagai insan. Buktikan, walau siapa pun engkau. Tiada beza kerana sentiasa sama ;

Kaya dan miskin,
Lelaki dan perempuan,
Rajin dan malas,
Cantik dan buruk,
Lihatlah masih sama seperti sebelumnya. Apa mahu dikhuatiri?

Tutuplah tirai ini dan basuh dengan sempurna agar ia putih semula untuk dicoretkan kembali serta dipasangkan ke tempat asalnya. Ulangilah untuk satu semester umur akan datang, Insya-ALLAH andai umur panjang. Teruskanlah untuk pembaharuan.Inilah penutup, tidak semestinya hidup yang lepas tidak sempurna. Perlu diperbaik pulih agar ia sempurna kelak.

Tutup, 2009.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: