“ketika air mata itu terjatuh”

Lautan di dunia ini sangat luas dan air mata dunia ini sentiasa ada setiap masa. Setiap hari ada perkabaran suka dan duka serta kesengsaraan. Mungkin dihitung tangisan dan deraian air mata ini menyamai keluasan air di laut itu.

Aku di antara penyumbang kepada hitungan itu menyamai seperti lautan air di laut biru itu.Air mata dan lautan berbeza pada nama dan sifat namun ada sesuatu yang sama tentang “mereka”. “Mereka” membasahi ketika dilanda badai, sama ada di lautan mahupun di pipi. Di landa badai sekalipun titisan itu seterusnya menjadi tangisan. Aku tidak samakan “mereka” namun terdapat persamaan yang jelas serta sama dari segi penceritaan kisah hidup “mereka”, mengapa dan kenapa menjadi pertanyaan tetapi diperjelaskan dalam situasi yang jelas berbeza.

Tangisan manusia punyai pelbagai sebab yang sukar digambarkan mengenai apa – apa sebab pada situasi permainan takdir, bagaimanapun yang paling ketara adalah mengenai perasaan yang terbuku di hati setelah dikecewakan dan di permainkan. Janji – janji yang ditaburkan membuatkan seseorang hampir pasti dan menyakini adalah segalanya bagi dirinya namun sebenarnya hanyalah janji – janji yang kecundang. Tangisan itu mula jatuh dari mata ke pipi dan dari pipi ke bumi di sebabkan kekecewaan yang dialami mahupun kegembiraan dalam sesuatu masa. Tidak faham adalah perkataan yang baik ketika difikirkan mengenai mengapa deraian itu mesti jatuh sedangkan anda mengetahui mengapa dan kenapa.

Dan sebenarnya kita sendiri tidak memahami tujuan air mata itu jatuh walaupun sebabnya kita tahu dan perasaannya ada dalam perasaan kita sendiri. Katakanlah anda tahu mengapa anda tangisi sesuatu namun anda pasti tidak tahu mengapa ketika air mata itu terjatuh membasahi pipi anda.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: