“tak boleh!”

Memang salah kalau dah “tak boleh”, atau secara baiknya tidak boleh haruslah diterima dengan baik berserta akal terbuka. Aku berduka jiwa tetapi macam pelik nak jelaskan situasi berkenaan dengan “tak boleh” dan kesemuanya merangkumi dalam satu situasi dimana keadaan sangat – sangat memerlukan. Memerlukan sesuatu, memerlukan permikiran yang sangat waras dan waspada kepada percakapan, tingkah laku serta kata – kata hati. Andai kata tersilap bicara,  mengundang  persepsi  kepada  kehancuran hati  di lubuk sanubari dan perkataan tak boleh sangat – sangat tajam.

Tiada guna aku menyimpan sikap amarah kepada kata – kata tidak boleh, ianya tidak bercakap dan paling penting ianya bukan manusia tetapi manusia yang melontarkan nada suaranya dalam pelbagai keadaan dan situasi yang tidak aku menduga. Hiba perasaan aku seakan telah membunuh rasa – rasa dalam pelbagai deria yang dikurniakan dalam tubuh ini. Janganlah lafazkan pengucapan paling kejam yang aku rasakan dan aku dapat menggambarkan bencana kedukaan dalam hati. “Tak boleh” membuatkan deraian air mata mengalir titisan demi titisan kerana berasakan sangat menusuk jiwa aku. Aku tidak mampu mengubah apa – apa yang terlanjur dilafazkan walaupun tiada satu niat pun dimindanya bakal mengecewakan hati nanti.

Hentikan istilah ini, aku menangis maya disini. Hentikan istilah ini, aku tidak tegar mendengarnya kerana aku sangat – sangat berduka dan harapkan aku hadapinya sebagai episod akhir tetapi aku tidak pasti bila akan berakhir. Aku setia pada hati dan jiwa aku semenjak dulu biarlah aku manghadapi apa sahaja walaupun telah diduga dengan kata – kata tidak boleh. Aku tidak boleh gentar tetapi ternyata aku akan mati, mati jiwa seolah – olah kata itu seperti senjata paling tajam tertusuk di dalam saraf dan deria sentuhan aku. Jauhi aku sekiranya kata – kata itu telah difikirkan sebelum nada itu sampai ke mulut untuk dilafazkan dengan rasa yang bakal mengecewakan aku bila….

“Tak boleh”

One Response to ““tak boleh!””

  1. lisa ayaa Says:

    D~
    saya fhm akan itu..

Leave a Reply

